Start
Nyheter
FAQ
Modeller
318iC M Design
325iC M Technic
M3 Cabrio
Baur TC
Original Utrustning
Suffletten
Tekniska Data
Köpguiden
Historik
Vagnpark
GDS
Delar & Tillbehör
Underhåll
Litteratur
Länkar
Forum Autopower

Tekniska Data
 

Innehåll

Karosseri

Mått och Prestanda

Motor och Kraftöverföring

Chassi

Fälgar och Däck

 

Karosseri

Karossens stomme hos Cabrio är i grunden annorlunda jämfört med stommen hos sedanmodellen. För det första har Cabrio ökad plåttjocklek i bl.a. hjulhus, torped, kardantunnel och botten under baksätet. För det andra är dessa delar förbundna på ett annorlunda sätt med, i korthet,

  • förstärkta längsgående balkar med högre trösklar
  • förstärkta B-stolpar
  • extra stag mellan B-stolpar och bakre fjäderinfästningar
  • sufflettlåda bakom baksätet som är integrerad i karossen
  • styvare längsgående balkar mellan B-stolpar och de bakre hjulhusen
  • ökad plåttjocklek (2 mm istället för sedanmodellens 0,75 mm) i ramen som innefattar vindrutan
  • förstärkta balkar under framsäten
  • förstärkta balkar mellan A-stolpar och motorbalkar
  • extra stöd mellan A-stolpar och främre fjäderbeninfästningar
  • balkar för instrumentbrädan förstärkta (samma som sedanmodell med airbag)
  • dörrar förstärkta liksom på USA versionen

Den integrerade sufflettlådan och de extra förstärkningarna leder i praktiken till högre trösklar (ca 60 mm), smalare golvutrymmen fram och bak, smalare baksäte, mindre bagageutrymme samt att Cabrio väger 110 kg - 160 kg mer än motsvarande sedanmodell och har en vridstyvhet som är ca 80 % av sedanmodellens.

 

Vikt karosstomme

 

 Vikt karosstomme*

 318i - 325i

 M3

 Cabrio

 285 kg

 282 kg

 2-dörrars** sedan

 198 kg

 227 kg

 Differens

 87 kg

 55 kg

*karosstomme = kaross utan motorhuv, baklucka, dörrar, framskärmar

**utan taklucka

 

Mått och Prestanda

 

Mått 318iC-325iC

 

M3C har samma innermått som ovan men inte samma yttermått enligt nedan

 

Yttermått

 Modell  318iC-325iC  M3C
 Längd  4325 mm  4345 mm
 Bredd  1645 mm  1680 mm
 Höjd  1370 mm  1370 mm
 Axelavstånd  2570 mm  2665 mm*
 Spårvidd fram  1407 mm  1412 mm
 Spårvidd bak  1415 mm  1424 mm

*Det större axelavståendet i M3C förklaras av större castervinklar i framvagnen.

 

Vikt (med standardutrustning)

 Modell

 318iC

 320iC

 325iC

 M3C

 Tjänstevikt / Manuell

 1220 kg

 1280 kg

 1310 kg

 1360 kg

 Tjänstevikt/ Automat

 1240 kg

 1300 kg

 1330 kg

 nej

 Tyngre än sedan

 130 kg

   120 kg

   110 kg

 160 kg

 Totalvikt / Manuell

 1620 kg

 1620 kg

 1710 kg

 1720 kg

 Totalvikt /Automat 

 1640 kg

 1700 kg

 1730 kg

 nej

 

Bagage och lastförmåga

 Modell

 318iC

 320iC

 325iC

 M3C

 Släp obromsad

 500 kg

 500 kg

 500 kg

 nej

 Släp bromsad

 1200 kg

 1200 kg

 1200 kg

 nej

 Kultryck max    

 50 kg

 50 kg

 50 kg

 nej

 Max tillåten last

 400 kg

 400 kg

 400 kg

 360 kg

 Hardtop räcke max last  

 50 kg

 50 kg

 50 kg

 50 kg

 Bagageräcke max last  

 30 kg

 30 kg

 30 kg

 30 kg

 

Bagageutrymme  (VDA norm)

 Modell  318iC  320iC  325iC  M3C
 Med manuell sufflett  312 lit  312 lit  312 lit  nej
 Med elektrisk sufflett  303 lit  303 lit  303 lit  303 lit

 

Luftmotstånd (med uppfälld sufflett) 

 Modell*         318iC  320iC  325iC  M3C
 Cw före face lift  0,38  0,38  0,38  0,36
 Cw efter face lift  0,37  0,37  0,37/0,355**  nej

 *Som jämförelse: sedanmodellerna 318i - 325i har 0,36 efter face lift och M3 har 0,33.

**325iC M Technic Aerodynamikpaket ca 4 % lägre Cw-värde

  

 

 

Ljudnivå i kupén (med uppfälld sufflett)

 Stillastående  45 dB(A)
 50 km/h       59 dB(A)
 100 km/h  73 dB(A)
 130 km/h     81 db(A)
 160 km/h     84 dB(A)

Auto Motor Sport, Test & Technik 7/1991, testmätning på 318iC-91 face lift

 

Prestanda

 Modell         

 318iC

 320iC

 325iC

 M3C

 Toppfart/manuell km/h

 187

 195

 216

 228

 Toppfart/automat km/h

 185

 194

 210

 nej

 0-100 km/h / manuell      

 12,0 s

 11,5 s

 8,7 s

 7,5 s

 0-100 km/h / automat

 13,1 s

 13,3 s

 10,5 s

 nej

 0- 1000 m / manuell

 33,3 s

 32,5 s

 29,5 s

 28,1s

 0- 1000 m / automat

 34,5 s

 34,4 s

 31,5 s

 nej

 

 

Hastighetsmätarens avvikelse 

 Visad hastighet  Verklig hastighet
 50 km/h  43 km/h
 80 km/h  77 km/h
 100 km/h  96 km/h
 130 km/h     126 km/h
 160 km/h     154 km/h
 180 km/h  175 km/h

Trippmätarens avvikelse - 1 %

Auto Motor Sport, Test & Technik 8/1986, testmätning på 325iC med standard däcksdimension 195/65 x 14.

 

 

 

Bränsleförbrukning

 

 
 Modell  318iC  320iC  325iC  M3C
 90 km/h/manuell  0,70  0,77  0,72  0,66
 90 km/h/automat  0,71  0,78  0,73  nej
 120 km/h manuell  0,88  0,97  0,89  0,80
 120 km/h/automat  0,89  0,98  0,91  nej
 Stadskörning/manuell      1,07  1,33  1,29  1,25
 Stadskörning/automat  1,10  1,36  1,32  nej

DIN 70 030/1 ECE

I 90 km/h drar bilen ca 0,1 liter/mil mer med öppen sufflett än med stängd sufflett pga det större luftmotståndet.

 

Bränsletankvolym

 Modell  318iC  320iC  325iC  M3C
 Tankvolym lit -09/87  nej  55  55  nej
 Tankvolym lit 09/87-  62  62  62  55

Källor: I de fall inget annat anges kommer samtliga data ovan från instruktionsbok, BMW Cabrio broschyrer 1/87 - 1/93 eller ETK.

 

 

Motor och Kraftöverföring

Motor och växellåda på Cabrio är samma som på motsvarande sedanmodell, men utväxlingen på slutväxeln skiljer i regel mellan Cabrio och sedan.

 

 

M40 motor i 318iC

 

 

M20 motor i 320iC och 325iC

 

Motor

 Modell  318iC  320iC  325iC  M3C
 Motorbeteckning  M40  M20B20  M20B25  S14
 Cyl. Volym  1796  1990  2494  2302
 Antal cyl  4  6  6  4
 Effekt kw/hk  83/113  95/129  125/170  143/195
 vid  5500  6000  5800  6750
 vridmoment Nm  162  164  222  230
 vid  4250  4300  4300  4750
 Kompressionsförhållande  8,8  8,8  8,8  10,5
 Slaglängd/cyl.diam.  81/84  66/80  75/84  84/93,4

 

 

 

Effekt- och Vridmomentskurvor 318iC-325iC

 

 

 

318iC (M40)          320iC               325iC

 

 

 

Växellåda Manuell 

 Modell  318iC  320iC  325iC  M3C
 Växellåda  Getrag 240  Getrag 240 el ZF S5 -16  Getrag 260/Getrag 260 sport  Getrag 265
 1:an  3,72  3,72  3,83/3,35*  3,72
 2:an  2,02  2,02  2,20/2,03*  2,40
 3:an  1,32  1,32  1,40/1,36*   1,77
 4:an  1,00  1,00  1,00/1,00*   1,77
 5:an  0,81  0,81  0,81/0,81*   1,00
 Back  3,45  3,45  3,46/3,02*   4,23

 *325iC med sportväxellåda Getrag 260 sport

 

 Växellåda Automat

 Modell  318iC-325iC
 Växellåda  ZF 4HP22 eller ZF 4HP22 EH
 1:an  2,48
 2:an  1,48
 3:an  1,00
 4:an  0,73
 Back  2,09

 

Slutväxel

Observera att 318iC-320iC har annorlunda utväxling än motsvarande sedanmodell

 Modell*  318iC  320iC  325iC  M3C
 Manuell  4,27  4,27  3,73/3,91**  3,25
 Automat utan EH  4,45  4,45  3,73  nej
 Automat med EH  nej  4,45  3,73  nej

 

*Endast modeller med katalysator

**325iC med sportväxellåda Getrag 260 sport

EH = Elektrohydraulisk styrning

 

Källor: Instruktionsbok, BMW Cabrio broschyrer 1/87 - 1/93, TIS eller ETK

 

 

 

 

 

 

Chassi

  

Cabrio är mer än 100 kg tyngre än sin motsvarande sedanmodell och har en kaross som har ungefär 80 % av sedanmodellens vridstyvhet. För att inte accentuera rörelserna i karossen har Cabrio mjukare fjädrar än motsvarande sedanmodell men samtidigt hårdare stötdämpare. I ETK kan man t.ex. se att en 325iC med M Technic sportchassi har samma framfjädrar som en standard 316! Då 325iC är nästan 250 kg tyngre än 316 blir den tydligen låg som en vanlig 325i M Technic men antagligen också mjukare med 316 fjädrarna. Å andra sidan har 325iC M Technic både hårdare stötdämpare och kraftigare krängningshämmare (21 mm) än en 2 dörrars 325i M Technic (20 mm). 

 

 

Skillnader i korthet mellan chassi och bromsar på cabrio och sedanmodeller

  • Alla cabrio har skivbromsar fram och bak oavsett bilen har ABS eller inte.
  • Alla cabrio har krängningshämmare fram och bak (se specifikation nedan)
  • Alla cabrio har särskilda gas stötdämpare (se specifikation nedan)
  • Alla cabrio 318iC-325iC har 51 mm fjäderben fram
  • Alla 318iC-320iC, M3C har servostyrning som standard
  • Alla 325iC har servostyrning som standard from 09/87

 

318iC - 325iC 

  • Fjäderben fram med diameter 51 mm
  • Stötdämpare fram gas 31 32 1 133 560
  • Stötdämpare bak gas 33 52 1 132 123

 Ovan gäller även 318iC - 325iC med M Technic sportchassi

 

 

 

318iC 

  • Krängningshämmare fram 20 mm
  • Krängningshämmare bak 12 mm

 

Ovan gäller även 318iC med M Technic sportchassi

 

 

 

320iC - 325iC

 

  • Krängningshämmare fram 21 mm
  • Krängningshämmare bak 12 mm

Ovan gäller även 320iC - 325iC med M Technic sportchassi.

 

 

 

M3C

  • Stötdämpare fram gas 31 32 2 226 355
  • Stötdämpare bak gas 33 52 2 225 426
  • Servostyrning

 

Krängningshämmare fram 19 mm

Krängningshämmare bak 14,5 mm

 

 

 

Främre Hjulupphängning

 

 

 

 

 Främre hjulupphängning 

  

Modell

318iC

318iCA

320iC

320iCA

325iC

325iCA

M3C

 

 

 

 

 

 

 

 

Standard Framvagn

 

 

 

 

 

 

 

Stötdämpare

SF

SF

SF

SF

SF

SF

 

Fjäder -09/87

F1

F2

F5

F6

F6

F7

 

Fjäder 09/87- 09/89

F1

F2

F5

F6

F6

F7

 

Fjäder 09/89 -

F1

F2

F5

F5

F5

F6

 

Krängningshämmare (mm)

20

20

21

21

21

21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M Technic Framvagn

 

 

 

 

 

 

 

Stötdämpare

SF

SF

SF

SF

SF

SF

SFM

Fjäder 09/87- 09/89

F3

F4

F8

F9

F9

F10

FM

Fjäder 09/89 -

F3

F4

F8

F8

F8

F9

FM

Krängningshämmare (mm)

20

20

21

21

21

21

19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fjäder fram

 

F1 = 31 33 1 131 333

F2 = 31 33 1 139 068

F3 = 31 33 1 131 321 M Technic

F4 = 31 33 1 131 324 M Technic

F5 = 31 33 1 131 937

F6 = 31 33 1 131 940

F7 = 31 33 1 131 943

F8 = 31 33 1 131 027  M Technic

F9 = 31 33 1 131 030  M Technic

F10 = 31 33 1 131 330  M Technic

FM = 31 33 1 131 327

 

Stötdämpare fram

 

SF = 31 32 1 133 560  M Technic

SFM = 31 32 2 226 355 M Technic

 

 

Bakre hjulupphängning

 

 

 

 

Bakre hjulupphängning 

  

Modell

318iC

318iCA

320iC

320iCA

325iC

325iCA

M3C

 

 

 

 

 

 

 

 

Standard Bakvagn

 

 

 

 

 

 

 

Stötdämpare

SB

SB

SB

SB

SB

SB

 

Fjäder -09/87

-

-

B1

B1

B2

B2

 

Fjäder 09/87-

B2

B2

B2

B2

B3

B3

 

Krängningshämmare (mm)

12

12

12

12

12

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M Technic Bakvagn

 

 

 

 

 

 

 

Stötdämpare

SB

SB

SB

SB

SB

SB

SBM

Fjäder 09/87-

B4

B4

B4

B4

B4

B4

BM

Krängningshämmare (mm)

12

12

12

12

12

12

14,5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fjäder bak

 

B1 = 33 53 9 058 746

B2 = 33 53 9 057 337

B3 = 33 53 9 057 349

B4 = 33 53 9 058 543  M Technic

BM = 33 53 9 061 510

 

Stötdämpare bak

                            

SB = 33 52 1 132 123  M Technic

SBM =  33 52 2 225 426 M Technic

 

Original Fälgar och Däck

 


 

318iC - 325iC (fyrbult)

 

 Beteckning      

 Dimension

 Inpressning

 Stålfälgar  Styling 1 (silver eller svart)

 Däck

 5 1/2 x 14

 195/65 HR14

 ET 35

 Gjuten Lättmetall Styling E30 (lackerad eller polerad)

 Däck

 6 x 14

 195/65 VR14

 ET 35

 Gjuten Lättmetall Krysskeker Styling 5 (silver, svart, vit eller guld)

 Däck

 6 1/2 x 14        

 195/65 VR14

 ET 30

 Gjuten Lättmetall Krysseker Styling 5

 Däck

 7 x 15

 205/55 VR15

 ET 24

 Gjuten Lättmetall Stjärneker Styling 10

 Däck

 7 x 15

 205/55 VR15

 ET 24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ju bredare fälg desto mindre ET, dvs man flyttar hjulets mittlinje utåt ju bredare fälgen är för att inte hjulets insida ska ta i fjäderben/stötdämpare bak. Med 5 1/2  - 6 tums fälgar funkar ET 35, med 6 1/2  tums fälg funkar ET 30 och med 7 tums fälg omkring ET 25 och med fälgar på 8-9 tum krävs ett ET på nedåt 15-20 för att inte hjulets insida ska ta i fjäderbenen och med så lågt ET ökar samtidigt risken att däck och fälg tar i skärmkanterna istället.

 

 

 

Dimension 5 1/2 x 14 med inpressning ET35 

 

 

 

Styling 1                 Styling 1            Styling 1

Svart eller Silver      tidig navkapsel        sen navkapsel

 

 

 

Dimension 6 x 14 med inpressning ET35

 

 

 

Styling E30

 

 

 

Dimension 6 1/2 x 14 med inpressning ET30

 

 

 

 

Styling 5                 Styling 5                     Styling 5                  Styling 5

 

Silver                     Guld                          Vit                         Svart

 

 

Dimension 7 x 15 med inpressning ET24

 

 

 

           Styling 5                      Styling 10 (introducerad 1991)

 

 

M3C (fembult)

 Beteckning

Dimension 

 Inpressning

 Smidd Lättmetall Krysseker Styling 5

 Däck

 7 x 15 

205/55 VR15

 ET 24

 Smidd Lättmetall Krysseker Styling 5

 Däck

 7 1/2  x  16

225/45 VR16

 ET 27

 

 

 

 

 

Källor: ETK samt Original BMW Leichtmetallräder 01 20 9 786 480 Tryck 03/92

 

 

Vid felaktigheter, använd forumet eller mejla webmaster@e30cabrio.se.








|Start| |Nyheter| |FAQ| |Modeller| |318iC M Design| |325iC M Technic| |M3 Cabrio| |Baur TC| |Original Utrustning| |Suffletten| |Tekniska Data| |Köpguiden| |Historik| |Vagnpark| |GDS| |Delar & Tillbehör| |Underhåll| |Litteratur| |Länkar| |Forum Autopower|