Start
Nyheter
FAQ
Modeller
318iC M Design
325iC M Technic
M3 Cabrio
Baur TC
Original Utrustning
Suffletten
Tekniska Data
Köpguiden
Historik
Vagnpark
GDS
Delar & Tillbehör
Underhåll
Litteratur
Länkar
Forum Autopower

318iC M Design Edition
 

BMW tillverkade tre motorsportversioner av 318iC i begränsat antal som alla hade utrustning och inredning från Motorsport GmbH. Ingen av de tre serierna hade M Technic II aerodynamikpaketet men de två sista serierna var välutrustade. Den första M design serien börjar produceras i juni 1991 med neonblå lackering och inredning (de s.k. smurfcabbarna) eller neongrön lackering och inredning. I januari 1992 utökas utrustningen med bl.a. centrallås, EM sufflett och två nya motorsportfärger. Den tredje och sista M design serien som börjar produceras i november 1992 är välutrustad med en ny speciell tvåfärgad läderklädsel i motorsportfärger som matchar lackeringarna. Antalet tillverkade bilar i varje serie är osäkert och varierar mellan olika källor på internet.

Benämning

Antal

Tillv. Period

 318iC M Design edition

40 - 400

06/91-

 318iC M Design edition

< 500

01/92-

 318iC M Design edition

?

11/92-

 

318iC M Design Edition 06/91 -

Den första M design serien börjar produceras 06/91, enligt ETK i två färgkombinationer neonblå lackering och inredning respektive neongrön lackering och inredning. Den känns lätt igen på nackstödens neonblåa (neongröna) plastkanter liksom stolarnas mittpartier som hade M tex tyget (från M3 Cesotto och M3C). Det ryktas att det tillverkades upp till 200 stycken M design edition av varje färg. Till utrustningen hörde M Technic sportratt med växelspaksknopp och damask i läder, shadowline och 7 x 15 tums kryssekerfälgar. Serien finns åtminstone som årsmodell 91. Vi söker fortfarande optionskoden för denna M version.

318iC M design edition i Neonblau metallic 262 med neonblå M Tex inredning även kallad smurfcabben pga. sin blåa ut- och insida. Den första serien i produktion 06/91 hade 7 x 15 tums krysseker, dock inte M Technic sportchassi.

318iC M design edition hade en speciell motorsportinredning med mittpartier på säten, dörrpaneler och sidopaneler i neonblått  0463 (neongrönt 0464) i Motorsports trefärgade M Tex tyg. Stolarnas sidor liksom nackstödens kanter hade skrikiga neonblåa (neongröna) plastkanter som matchade bilens lackering. På bilden syns en smurfcabbe med neonblå lackering och inredning.

 Den andra färgen av M Design edition var Neongrun metallic 262 och inredning i Neongrun Motorsport M tex (fälgar på bilden eftermonterade).

  

Fakta 318iC M Design Edition 06/91 -

Version

 

ASAP Benämning

 318iC M design edition

Order

 Limited edition

Antal tillverkade

 40 - 400

Marknad

 ECE

Tillverkningsperiod

 06/91-

Karosseri

 Face liftad kaross -09/90

Färger

  • Neonblau metallic 255 och sufflett i Schwarz
  • Neongrün metallic 262 och sufflett i Schwarz

Inredning/klädsel

  • Neonblå M Tex 0463
  • Neongrön M Tex 0464

Utrustning

  • 288 Lättmetallfälgar krysseker 7 x 15
  • 339 Shadowline med stötfångare lackerade i bilens färg
  • 708 M-Technic sportratt II med växelspaksknopp och damask i läder

 


 

318iC M Design Edition 01/92 -

På den andra M design edition serien 01/92- tillkommer två nya motorsportfärger Mugellorot 274 och Daytonaviolett metallic 283. Inredningen är fortfarande i det trefärgade Motorsport M Tex mönstret som får matchande färger i rött respektive violett till de två nya lackeringarna. Utrustningen har utökats med tonade rutor, M Technic sportchassi, ABS, centrallås och EM Sufflett.

318iC M design edition i motorsportfärgen Mugellorot  274 kom 01/92 med röd M Tex inredning. M Technic chassi, ABS, centrallås och EM sufflett ingick nu i M design utrustningen (spoiler på bakluckan extrautrustning).

318iC M design edition i motorsportfärgen Daytonaviolett metallic from 01/92 och violett M Tex inredning (fälgar och svarta njurar på bilden eftermontage).

 

Fakta 318iC M Design Edition 01/92 -

Version

 

ASAP Benämning

318iC M design Ausstattung

Order

Limited edition

Antal tillverkade

 

Marknad

ECE

Tillverkningsperiod

01/92-

Karosseri

Face liftad kaross -09/90

Färger

  • Neonblau metallic 255 och sufflett i Schwarz
  • Neongrün metallic 262 och sufflett i Schwarz
  • Mugellorot 274 och sufflett i Schwarz
  • Daytonaviolett metallic 283 och sufflett i Schwarz eller Dunkelblau

Inredning/klädsel

  • Neonblå M Tex 0463
  • Neongrön M Tex 0464
  • Rot M Tex 0491
  • Violett M Tex 0492

Utrustning

  • 210 ABS bromsar
  • 280/288 Lättmetallfälgar krysseker 7 x 15
  • 300 Centrallås
  • 339 Shadowline med stötfångare lackerade i bilens färg
  • 350 Tonade rutor gröna med värmeskyddseffekt ?
  • 375/377 EM sufflett
  • 704 M Technic sportchassi
  • 708 M-Technic sportratt II med växelspaksknopp och damask i läder

 

 

318iC M Design Edition 11/92 -

Den sista M Design edition serien börjar tillverkas 11/92 och är en av de mest välutrustade e30 cabrioleter som producerats (kanske till följd av att BMW minskade sina lager av e30 utrustning under slutspurten av e30 produktionen). M Design edition kom i tre lackeringar: Mugellorot 274, Daytonaviolett metallic 283 och Mauritiusblau metallic 287 med en ny speciell tvåfärgad motorsport läderklädsel (i ETK benämnd specialserie M design) där stolarnas mittpartier hade Walknappaläder i matchande motorsportfärger Daytonaviolett, Tobagoblau eller Mugellorot med stolarnas sidor i svart läder.

  318iC M Design edition 11/92- här i Mauritiusblau metallic och Tobagoblau läderklädsel  (fälgar och is-spoiler eftermonterade).

Enligt magasinet Edition-Weiss-Blau omfattade utrustningen M technic sportchassi, läderklädd ratt, airbag, växelspaksknopp och damask i läder, Bavaria C Reverse RDS stereo, eluppvärmda stolar, shadowline, elektriskt uppvärmbara backspeglar, spolmunstycken och förardörrlås, tonade rutor, 7x15 tums lättmetallsfälgar krysseker med 205/55 däck, ABS, dimljus, centrallås, EM sufflett och speciell tvåfärgad motorsport läderklädsel. Bilder och annonser på M design bilar bekräftar den utrustningen. Flera M design bilar har hardtop och det ryktas att även denna ingick men den uppgiften är osäker. Uppgifterna får dock betraktas som preliminära tillsvidare. Vi söker fortfarande optionskoden för denna M version för mer exakt info.

318iC M Design edition 11/92- känns lätt igen på det tvåfärgade motorsportlädret med sätenas mittpartier i motorsportfärg, här i färgen Tobagoblau och Mauritiusblau metallic lackering. Mittkonsol, dörr- och sidopaneler var dock i seriemässig plast/konstläder på alla M design bilar.

M design edition bilar med Mugellorot 274 lackering hade Mugellorot läder på stolarnas mittparter och svart läder på stolarnas sidor.

M Design edition bilar med Daytonaviolett 283 lackering hade Daytonaviolett läder på stolarnas mittparter och svart läder på stolarnas sidor. Läderklädd ratt med airbag liksom Bavaria RDS stereo och EM sufflett ingick i utrustningen (instegslister på bilden eftermonterade).

 

Fakta 318iC M Design Edition 11/92 -

Version

 

ASAP Benämning

318iC specialserie M design

Order

Limited edition

Antal tillverkade

?

Marknad

ECE

Tillverkningsperiod

11/92-

Karosseri

Face liftad kaross -09/90

Färger

  • Mugellorot 274 och sufflett i Schwarz
  • Daytonaviolett metallic 283 och sufflett i Schwarz eller Dunkelblau
  • Mauritiusblau metallic 287 och sufflett i Schwarz eller Dunkelblau

Inredning/klädsel

Tvåfärgat Walknappa läder med stolsidor i svart läder och mittpartier i

  • Mugellorot Walknappa läder
  • Daytonaviolett Walknappa läder
  • Tobagoblau Walknappa läder

Utrustning

  • 210 ABS bromsar
  • 240 Läderklädd ratt med airbag
  • 288 Lättmetallfälgar krysseker 7 x 15
  • 300 Centrallås
  • 314 Eluppvärmda backspeglar, spolmunstycken och förardörrlås
  • 339 Shadowline med stötfångare lackerade i bilens färg
  • 350 Tonade rutor gröna med värmeskyddseffekt
  • 375/377 EM sufflett
  • 494 Eluppvärmda stolar
  • 520 Dimljus
  • 660 Bavaria C Reverse RDS
  • 704 M Technic sportchassi
  • 708 M-Technic växelspaksknopp och damask i läder

 

 

  Reservation för ändringar i takt med att nya uppgifter verifieras.

Ny information mejla webmaster@e30cabrio.se






|Start| |Nyheter| |FAQ| |Modeller| |318iC M Design| |325iC M Technic| |M3 Cabrio| |Baur TC| |Original Utrustning| |Suffletten| |Tekniska Data| |Köpguiden| |Historik| |Vagnpark| |GDS| |Delar & Tillbehör| |Underhåll| |Litteratur| |Länkar| |Forum Autopower|