Start
Nyheter
FAQ
Modeller
318iC M Design
325iC M Technic
M3 Cabrio
Baur TC
Original Utrustning
Suffletten
Tekniska Data
Köpguiden
Historik
Vagnpark
GDS
Delar & Tillbehör
Underhåll
Litteratur
Länkar
Forum Autopower

325iC M Technic
 

BMW tillverkade ett fåtal motorsportversioner av 325iC i begränsade serier med utrustning signerad BMW Motorsport GmbH. För modellåret 1989 tillverkades en liten serie motorsportcabrioleter som benämns 1989 M Technic Ausstattung med optionskod 796 med samma helläderinredning och EH sufflett som M3C. Från och med maj 1990 fick alla motorsportserier Motorsports uppdaterade M Technic II aerodynamikpaket som bestod av speciella stötfångare, frontspoiler, tröskelbreddare, sidopaneler, nedre bakspoiler (men utan sedanmodellens spoiler på bakluckan) samt instegslister med texten BMW M Technic. Varje version tillverkades i begränsade serier om bara några hundratal. I Sverige finns idag uppskattningsvis ca 10 stycken M Technic cabbar av versionerna 335 och 798. Se en lista över kända M Technic cabbar i Sverige.

Informationen om M Technic cabrioleterna är knapphändig och består ofta av rykten på nätet. Viss information finns också i motorlitteratur. Källorna vi använder när det gäller att återskapa fakta om dessa bilar är framförallt ASAP, ETK, TIS, motorlitteratur, bilder och i sista hand rykten på nätet. Med hjälp av ASAP har vi hittills kunnat identifiera sex olika M Technic versioner med respektive optionskoder till 325iC. Med hjälp av ETK har vi sedan fått fram viss preliminär information om tillverkningsperioder för respektive serie.

ASAP Benämning

Version

Tillv. period

 325iC 1989 M Technic Aussattung

796

- 09/89

 325iC M Technic Ausstattung Cabrio

798

05/90 - 09/90

 325iC M Technic Sportpaket

335

10/90 -

 325iC M Technic Ausstattung Cabrio

798

01/91 -

 325iC M Technic Weiss/Schwarz

770*

04/91 -

 325iC M Technic Luxusausstattung

771*

04/91 -

*Endast US marknaden, mer om dessa versioner på e30ic.com.

Det som skiljde mellan de olika M Technic versionerna var klädslar, färger och invändig utrustning. Med några få undantag innehöll paketen alltid lackeringar, klädslar och/eller annan invändig utrustning som fanns eller funnits på Motorsports egna bilar M3 och M3C. 

BMW M Technic instegslister finns på samtliga M Technic Cabrio versoner from 05/90. Här på en 798.

Alla M technic cabbar hade alltså M Technic II och här finns tilläggsinformation om denna utrustning. Nedan följer en kort presentation i kronologisk ordning av respektive M Technic version. Reservation för ändringar i takt med att nya uppgifter verifieras. Ny information mejla webmaster.

 

 

325iC 1989 M Technic Ausstattung - version 796

En sällsynt motorsportversion av 325iC introduceras till modellåret 1989, benämnd 1989 M Technic Ausstattung med optionskod 796 i ASAP. Antalet tillverkade bilar är osäkert, men 40 stycken är en siffra som förekommer på nätet. Serien finns bara som årsmodell 1989 och är baserad på den ej face liftade karossen. Förutom M Technic sportchassi, 7 x 15 krysseker fälgar i silver och att serien var lackerad i Motorsportfärgerna Nogaro Silber metallic 243 eller Macaoblau metallic 250, skiljde sig inte bilens utsida från en standard 325iC enligt ASAP utdraget. Serien saknade M Technic I paket men hade Shadowline med stötfångare i metall lackerade i bilens speciella motorsportfärg. Inredningen var däremot Walknappa helläderinredning 0318/0319 med läder på mittkonsol, damasker och dörr- och sidopaneler och dörrhandtag. Serien var enligt ASAP utdraget utrustad med den sällsynta elektrohydrauliska EH suffletten från M3C.

1989 M Technic Ausstattung version 796, här i Macaoblau metallic, tillverkades som årsmodell 1989 i mycket begränsad upplaga som en föregångare till version 798. Serien saknade M Technic I paket men hade Shadowline med stötfångare i metall lackerade i bilens Motorsportfärg. M Technic chassi ingick också. Bilen på bilden är tillverkad i 06/89.

1989 M Technic Ausstattung version 796 hade Walknappa helläderinredning från M3C här i Silber 0319 med läderklädda dörrsidor, dörrhandtag samt mittkonsol och trefärgade M dekaler på stolarnas ryggstöd från tidiga versioner av M3C. 

1989 M Technic Ausstattung version 796 hade den sällsynta elektrohydrauliska EH suffletten med synliga hydraulcylindrar (en på varje sida) för den bakre bågen som var föregångare till EM suffletten som kom 03/90 på M3C.

 

Fakta 325iC 1989 M Technic Ausstattung version 796

Version

796

ASAP Benämning

1989 M Technic Ausstattung

Order

Limited edition

Antal tillverkade

40 ?

Marknad

ECE

Tillverkningsperiod

1989

Karosseri

Ej face liftad kaross -09/90

Färger

  • Nogaro Silber metallic 243 och sufflett i Schwarz
  • Macaoblau metallic 250 och sufflett i Dunkelblau eller Schwarz

Inredning/klädsel

Walknappa helläderinredning i 

  • Schwarz 0318
  • Silber 0319

Utrustning

  • 339 Shadowline med stötfångare och backspeglar i bilens färg
  • 350 Tonade rutor gröna med värmeskyddseffekt
  • 390/393 EH sufflett
  • 704 M Technic sportchassi

Utrustning som ingår i 796

  • Lättmetallfälgar krysseker 7 x 15 i silver
  • Fördröjd släckning av innerbelysning
  • Beklädnad på bagageluckans insida
  • M-Technic sportratt II med växelspaksknopp och damask i läder (växelväljare i läder vid automat)

Pris år 1989

? i tillägg på priset 55.000 DM för en 325iC i grundutförande

 

 

 

325iC M Technic Ausstattung - version 798

Den andra motorsportserien som produceras 05/90 - 09/90 utmärker sig genom att vara en unik kombination mellan den ej face liftade karossen med smala baklyktor och det face liftade M Technic II aerodynamikpaketet.* Enligt Taylor (2000) tillverkades bara 250 stycken under 1990 av den första serien. Den invändiga utrustningen: fördröjd släckning av innerbelysning, M-Technic sportratt II, växelspaksknopp och damask i läder, shadowline, tonade rutor, liksom EM sufflett kom från standardutrustningen i M3C. Även lackeringarna Macaoblau metallic 250 och Sebringgrau metallic 229 var Motorsports lackeringar. Helläderinredningen Nappa-Tex (kallad Klima i ETK) inklusive beklädd insida av bagageluckan fanns på M3C from 03/90. Möjligen kan eluppvärmda spolmunstycken, backspeglar och dörrlås också ha varit standard (liksom på M3C) eftersom varje 798 vi hittills sett har haft detta. Stor färddator, BMW cabrio sound system och nackstöd bak var däremot inte standard men ganska vanlig extrautrustning på dessa bilar. Enligt källor på internet var priset år 1990 drygt 14.000 DM som tillkom priset 56.000 DM för en 325iC i grundutförande, dvs. ett totalt pris på ca 70.000 DM.

325i Cabrio M Technic Ausstattung 09/90, Macaoblau metallic 250. De äldre smala baklyktorna i kombination med det nya M Technic II paketet var unikt för den andra motorsportserien som tillverkades 05/90 - 09/90. 

325iC M technic version 798 Schwarz 0318 Nappa-Tex (Klima) helläderinredning med läderklädda dörrpaneler, mittkonsol, och handbromsdamask och spak. Här med läderklädd ratt med airbag som tillval.

 

 

325iC M technic version 798, Silber 0319 Nappa-Tex (Klima) helläderinredning med läderklädda dörrpaneler, mittkonsol, och handbromsdamask och spak.

 

Fler bilder på klädslar i M Technic cabbar finns här.  

 

Fakta 325iC M Technic Ausstattung Cabrio version 798 (first edition)

Version

798

ASAP Benämning

M Technic Ausstattung Cabrio (benämns i ETK som High Line serie)

Order

Limited edition

Antal tillverkade

250

Marknad

ECE

Tillverkningsperiod

05/90 - 09/90

Karosseri

  • Ej face liftad kaross -09/90
  • M Technic II aerodynamikpaket utan bakspoiler

Färger

  • Macaoblau metallic 250 och sufflett i Dunkelblau eller Schwarz 
  • Sebringgrau metallic 229 och sufflett i Schwarz

Inredning/klädsel

  • Nappa-Tex (Klima) helläderinredning i 
  • Schwarz 0318
  • Silber 0319

Utrustning

  • 339 Shadowline
  • 350 Tonade rutor gröna med värmeskyddseffekt
  • 375/377 EM sufflett
  • 704 M Technic sportchassi

Utrustning som ingår i 798

  • M Technic II aerodynamikpaket utan bakspoiler
  • BMW M Technic instegslister
  • Lättmetallfälgar krysseker 7 x 15 med Nogaro lackade kryssekrar
  • Fördröjd släckning av innerbelysning
  • Plastbeklädnad på bagageluckans insida
  • M-Technic sportratt II med växelspaksknopp och damask i läder (växelväljare i läder vid automat)

Pris år 1990

ca 14.000 DM i tillägg på priset 56.000 DM för en 325iC i grundutförande

*Det uppdaterade M Technic aerodynamikpaketet introduceras 05/90 i en version som passade ej face liftade bilar under perioden 05/90 - 09/90 (se bakre M Technic kjol 51 12 2 232 374 i ETK). 325iC finns i s.k. High Line utförande 05/90-09/90 på ECE marknaden med Klima helläderinredning som även fanns i M3C from 03/90. 325iC High Line serien 05/90 - 09/90 hade en unik egen kabelhärva 61 11 2 233 879.

 **Den förklaringen vi kan komma på varför inte M Technic sportchassi ingår i koden 798 är det faktum att M Technic sportchassi enligt ETK på alla ECE bilar består av en kombination av komponenter (stötdämpare, krängningshämmare och fjädrar) vilka också normalt förekommer på e30 bilar utan M Technic sportchassi.

 

 

 

325iC M Technic Sportpaket version 335

M Technic Sportpaket version 335 levererades på beställning till 325iC troligen from 10/90. Den hade samma utrustning som M Technic Ausstattung version 798 ovan, men fokuserade mer på sport än komfort och saknade komfortbetonade EM sufflett och helläderinredning. Å andra sidan verkar EM sufflett vara vanlig extrautrustning på version 335. Möjligen kan även eluppvärmda spolmunstycken, backspeglar och dörrlås varit standard (liksom på M3C). 7 x 15 lättmetallfälgar ingick och man kunde välja att få kryss- eller sexekerfälgar (bild nedan). Det fanns fem lackeringar att välja på men färgerna skiljde sig från de man kunde få på 798-versionen. Enligt rykten på internet tillverkades det ca 500 stycken 325iC-cabbar av versionen 335 och vi känner bara till två bilar i Sverige än så länge.

325i Cabrio M Technic Sportpaket version 335, Calypsorot metallic (sonderlack) med 7 x 15 sexeker

M Technic Sportpaket version 335 hade M Technic sportratt II, M växelspaksknopp / damask i läder. Läder och EM sufflett var extra men var vanliga tillval på de bilar som beställdes. 

 

Fakta 325iC M Technic Sportpaket version 335

Version

335

ASAP Benämning

M Technic Sportpaket

Order

På beställning

Antal tillverkade

ca 500

Marknad

ECE

Tillverkningsperiod

10/90 - ?

Karosseri

  • Face liftad kaross
  • M Technic II aerodynamikpaket utan bakspoiler

Färger

  • Alpinweiss 218 och sufflett i Dunkelblau eller Schwarz
  • Brilliantrot 308 och sufflett i Schwarz
  • Diamantschwarz metallic 181 och sufflett i Schwarz
  • Granatsilber metallic 237 och sufflett i Schwarz
  • Sterlingsilber metallic 244 och sufflett i Dunkelblau eller Schwarz

Inredning/klädsel

  • Seriemässig

Utrustning

  • 288 Lättmetallfälgar kryss- eller sexeker 7 x 15
  • 339 Shadowline
  • 350 Tonade rutor gröna med värmeskyddseffekt
  • 704 M Technic sportchassi

Utrustning som ingår i 335

  • M Technic II aerodynamikpaket utan bakspoiler
  • BMW M Technic instegslister
  • Fördröjd släckning av innerbelysning
  • M-Technic sportratt II med växelspaksknopp och damask i läder (växelväljare i läder vid automat)

Pristillägg år 1991

ca ? i tillägg på 58.500 DM för en 325iC i grundutförande

 

 

 

325iC M Technic Ausstattung version 798 (last edition)

01/91 eller möjligen 02/91 påbörjas produktionen av en andra serie av 798-versionen med samma utrustning som första serien 05/90–09/90 men nu kan versionen även fås i Calypsorot metallic, Lagunengrün metallic och Mauritiusblau metallic (bilden). Dessutom kan Nappa-Tex (Klima) helläderinredning fås i Lotusweiss 0462. De fem lackeringarna förekommer som rykten på internet och vi har kunnat verifiera samtliga av dessa utom Lagunengrün metallic i ASAP för 798-cabbar tillverkade mellan 02/91 och 05/92.

Denna andra serie är baserad på den face liftade karossen men de nyare baklyktorna är den enda synliga skillnaden mellan de två 798-serierna. På internet kallas den andra serien i bland för ”Last Edition” och kostade enligt uppgift 14.300 DM i tillägg. Den tillverkades i ca 250 exemplar enligt rykten på internet, vilket i så fall skulle innebära att det totalt tillverkades ca 500 exemplar av 798-versionen. De är osäkert hur länge tillverkningen pågick men en 798 tillverkades så sent som 05/92 och som årsmodell 92.

325i Cabrio M Technic Ausstattung version 798 (last edition), lättmetallsfälgar 7x15 hade mörklackerade kryssekrar vilket var unikt för 798-versionen. Bilen på bilden Mauritiusblau metallic 287,

M Technic Ausstattung Cabrio version 798 började produceras i en andra serie kring februari 91 (last edition) med de nya baklyktorna och i ytterligare tre färger, här i färgen Mauritiusblau metallic 287 och Silber Nappa-Tex läder.

Lotusweiss 0462 Nappa Tex (Klima) helläder tillkom som klädselfärg på den andra serien av M Technic version 798.

Silber 0319 Nappa Tex (Klima) helläderinredning med grå instrumentpanel fanns för vissa färgval på den andra serien av M Technic version 798 (liksom M3C).

Fler bilder på klädslar i M Technic cabbar finns här.  

 

Fakta 325iC M Technic Ausstattung Cabrio version 798 (last edition)

Version

798 Last Edition

ASAP Benämning

M Technic Ausstattung Cabrio

Order

Limited edition

Antal tillverkade

250

Marknad

ECE

Tillverkningsperiod

01/91- alternativt 02/91- och framåt

Karosseri

  • Face liftad kaross
  • M Technic II aerodynamikpaket utan bakspoiler

Färger

  • Macaoblau metallic 250 och sufflett i Dunkelblau eller Schwarz 
  • Sebringgrau metallic 229 och sufflett i Schwarz
  • Calypsorot metallic 252 och sufflett i Schwarz
  • Lagunengrün metallic 266 och sufflett i ?
  • Mauritiusblau metallic 287 och sufflett i Dunkelblau eller Schwarz
  • Inredning/klädsel
  • Nappa-Tex (Klima) helläderinredning i 
  • Schwarz 0318
  • Silber 0319
  • Lotusweiss 0462 from 01/91

Utrustning

  • 339 Shadowline
  • 350 Tonade rutor gröna med värmeskyddseffekt
  • 375/377 EM sufflett
  • 704 M Technic sportchassi

Utrustning som ingår i 798

  • M Technic II aerodynamikpaket utan bakspoiler
  • BMW M Technic instegslister
  • Lättmetallfälgar krysseker 7 x 15 med Nogaro lackade kryssekrar
  • Fördröjd släckning av innerbelysning
  • Plastbeklädnad på bagageluckans insida
  • M-Technic sportratt II med växelspaksknopp och damask i läder (växelväljare i läder vid automat)

Pris år 1991

ca 14.500 DM i tillägg på priset 58.500 DM för en 325iC i grundutförande

 

 


 

325iC M Technic Weiss/Schwarz version 770 (US)

På USA marknaden kom M Technic version 770 i en liten serie som började produceras 04/91 och kunde bara fås i två färger Alpinweiss eller Diamantschwarz metallic med Walknappa helläderinredning. Den saknade den sportbetonade utrustningen som sportchassi, shadowline och 7 x 15 fälgar. Läs mer på www.e30ic.com

325iC M Technic Weiss/Schwarz 04/91, Alpinweiss

 

Fakta 325iC M Technic Weiss/Schwarz version 770 (USA)

Version

770

ASAP Benämning

M Technic Weiss/Schwarz

Order

Limited edition

Antal tillverkade

?

Marknad

USA

Tillverkningsperiod

04/91 -

Karosseri

  • Face liftad kaross
  • M Technic II aerodynamikpaket utan bakspoiler

Färger

  • Alpinweiss 218 med mörkbrun sufflett, Lotusweiss läder
  • Diamantschwarz metallic 181 med svart sufflett Schwarz

Inredning/klädsel

  • Walknappa helläderinredning i
  • Schwarz 0318
  • Lotusweiss 0462

Utrustning

  • 280 Lättmetallfälgar krysseker 6 1/2 x 14, vita fälgar med Alpinweiss 218, svarta fälgar med Diamantschwarz metallic 181)
  • 350 Tonade rutor gröna med värmeskyddseffekt
  • 375/376 EM sufflett

Utrustning som ingår i 770

  • M Technic II aerodynamikpaket utan bakspoiler
  • BMW M Technic instegslister
  • Beklädnad på bagageluckans insida
  • Ratt i läder med airbag
  • Växelspaksknopp och damask i läder (växelväljare i läder vid automat)

Pris år 1991

$ 1.600 USD tillägg

 

 

325iC M Technic Luxusausstattung version 771 (US)

En 325iC M Technic Luxusausstattung är i stort sett en 325iC med invändig utrustning från M3 special edition (tillverkade 04/89 - 07/89) signerade förarna Johnny Cecotto eller Roberto Ravaglia (UK version). Dessa begränsade M3 upplagor hade en unik M sportklädsel, M Tex som var en helläderklädsel med trefärgat tyg på sätenas mittpartier och dörrsidor och helläder på övriga ställen. Den fanns i två färger 0344 Anthrazit M Tex respektive 0345 Silber M Tex (se läderklädsel) där den första färgen finns i 771 versionen. Det unika BMW M Technic emblemet fanns endast på denna version fram och bak. Läs mer på www.e30ic.com

325i Cabrio M Technic Luxusausstattung 04/91, Macaoblau metallic 250

0344 Anthrazit M Tex utökad läderklädsel med speciellt trefärgat tyg på sätenas mittpartier och dörrsidor i M Technic Luxusausstattung kom ursprungligen från Cecotto/Ravaglia special edition av M3

 

Det unika BMW M Technic emblemet på grillen och bakluckan fanns bara på 325iC M Technic Luxusausstattung version 771

 

Fakta 325iC M Technic Luxusausstattung version 771 (USA)

Version

771

ASAP Benämning

M Technic Luxusausstattung

Order

Limited edition

Antal tillverkade

140 - 250

Marknad

USA

Tillverkningsperiod

04/91-

Karosseri

  • Face liftad kaross
  • M Technic II aerodynamikpaket utan bakspoiler

Färger

  • Brilliantrot 308 och sufflett i Schwarz
  • Macaoblau metallic 250 och sufflett i Dunkelblau eller Schwarz
  • Sterlingsilber metallic 244 och sufflett i Dunkelblau eller Schwarz

Inredning/klädsel

  • Anthrazit M Tex 0344 helläderklädsel

Utrustning

  • 288 Lättmetallfälgar krysseker 7 x 15 fälgar
  • 339 Shadowline
  • 350 Tonade rutor gröna med värmeskyddseffekt
  • 375/377 EM sufflett
  • 704 M Technic sportchassi

Utrustning som ingår i 771

  • M Technic II aerodynamikpaket utan bakspoiler
  • BMW M Technic instegslister
  • BMW M Technic emblem på grillen och bakluckan
  • Lättmetallfälgar krysseker 7 x 15
  • Fördröjd släckning av innerbelysning
  • Beklädnad på bagageluckans insida
  • Ratt i läder med airbag
  • Växelspaksknopp och damask i läder (växelväljare i läder vid automat)

Pris år 1991

$ 4.700 USD tillägg

 

 

Reservation för ändringar i takt med att nya uppgifter verifieras.

Ny information mejla webmaster@e30cabrio.se

 








|Start| |Nyheter| |FAQ| |Modeller| |318iC M Design| |325iC M Technic| |M3 Cabrio| |Baur TC| |Original Utrustning| |Suffletten| |Tekniska Data| |Köpguiden| |Historik| |Vagnpark| |GDS| |Delar & Tillbehör| |Underhåll| |Litteratur| |Länkar| |Forum Autopower|